שאלוה לשלומה – עומר שרון ודניאלה שניצר

ירושלים היא מקור השראה להרבה סטודנטים שנחשפים אליה לעומק לראשונה במהלך לימודיהם בעיר.

דוגמה מצויינת לכך היא סרט הגמר "שאלוה לשלומה" – "Within Thy Walls" של דניאלה שניצר ועומר שרון, בצלאל, 2015

 

עומר ודניאלה רואים בירושלים סוג של מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית.

"ירושלים היא עיר שנלחמו עליה מאז ומעולם", הם מספרים, "עיר הבירה של ישראל. פוליטיקאים תמיד מתרברבים עליה ומתגאים באחדות שלה, קרויה  כ'אור העולם'  בכל חתונה מזכירים אותה, עיר שקדושה לשלושת הדתות. אך מתקופת החיים בעיר גילינו את הפער העצום בין החשיבות והסמבוליות של ירושלים לבין חיי היום יום של האנשים הגרים בה- אנשים קשיי יום, עוני גלוי ברחובות, חוסר סבלנות, קנאות דתית, שנאה וקיצוניות בין קבוצות שונות שחיות בה."
6

ומאיפה ההשראה? 
"ירושלים מאוד אקלקטית ובנויה מטלאים"  מספרים עומר ודניאלה. "אנחנו מאוד אוהבים את הרנדומליות הזו שיוצרת מלא קומפוזיציות מעניינות ומלאות בפרטים, בכל מקום שמסתכלים מסתתר חתול, תריס שבור, ערבית מחוקה, הזמנה לחתונה על שלט רחוב, דמות של איזה רבי ועוד ועוד…
שנינו גם אוהבים לצייר אנשים – טיפוסים מהרחוב, מה שנתן לנו המון השראה לדמויות בסרט. השתמשנו בהרבה תמונות לכל רקע שחלקן מזוהות יותר כמו כיפת הסלע, גשר המיתרים וכו', וכאלה שפחות כמו כל מיני רחובות וקירות רנדומליים מאזור נחלאות ורחבי העיר.
ע"י שימוש בהרבה תמונות ועיבוד בפוטושופ, רצינו ליצור את התחושה האקלקטית והרנדומלית של הארכיטקטורה. היה לנו חשוב לחקות את עומס הפרטים וניסינו להכניס לכל רקע הרבה אלמנטים שחלקם גלויים וחלקם נגלים רק בצפייה שנייה או שלישית בסרט…"
9
"בשביל לאסוף רעיונות לקחנו מצלמות ויצאנו אל העיר. התחלנו ללכת מגשר המיתרים, לאורך רחוב יפו עד לעיר העתיקה וצילמנו בוידאו כל סיטואציה או דמות שנראו לנו מעניינים.
במהלך יום הצילומים הזה תפסנו כמעט את כל החומרים בסרט: מהנשים שמחטטות בזבל אל מול הכנסת, המדריך שמדבר רק על יופיה של ירושלים, האיש שמראה על הבית ששיך לו, ועד הזקן הדתי שהולך עם העגלה שלו בכל העיר ותולה כל שבוע את זמני כניסת השבת.
אחרי שאספנו ועברנו על כל הצילומים, בחרנו את הדמויות והסיטואציות שבשבילנו מסמלות את מה שרצינו להגיד על העיר. במקום לכתוב תסריט השתמשנו בצילומים כדי לערוך סוג של וידאו-בורד ויותר מאוחר הצילומים שמשו לנו כרפרנסים לאנימטיק.
גם בבימוי היה לנו חשוב לשמור על תחושת "המצלמה שנמצאת ברחוב" ורצינו שלסרט יהיו אופי של צילום דוקומנטרי."
badihi-jerikan
סרט גמר של 6 וחצי דקות, ועוד בסטופ- מושן זו משימה לא פשוטה בכלל. מה היה תהליך העבודה שלכם? 
חיפשנו טכניקה מתאימה שתעביר את הרנדומליות וחוסר השלמות של העיר והדמויות.
ניסינו טכניקות שונות עד שנתקלנו בסרט של מיכל ואורי קרנות Hollow Land שנתן לנו הרבה השראה.
את הדמויות והחלקים שלהן יצרנו מ- Super Sculpy שאותו עטפנו בעיסת נייר וצבענו באקריליק.
character-parts
רצינו לשמור על עומק ותלת מימדיות ולכן יצרנו לכל דמות הרבה חלקי גפיים וגוף שיעזרו לנו בהקצרות והרבה זוויות ראש על מנת ליצור סיבוביות. לדוגמא: השוט שתולה השלטים עולה במדרגות מורכב מ-3 סטים שונים של הדמות בגדלים שונים כדי ליצור תנועה לעומק המסך.
badihi-3-stages
כדי לחסוך זמן בצילומי הסטופ עומר עשה אנימציה קלאסית לכל הסצינות והשתמשנו בה כרוטוסקופ לצילומים וכל זה כדי למנוע צילום מייאש של יותר מפעם אחת לסצינה.

את החלקים צילמנו על שולחן שכבות עם 2 שכבות מזכוכית שמתחתיו היה Green Screen. כדי שהחלקים לא יזוזו חיברנו אותם עם Blue-tack אחד לשני.
הטכניקה הזו דרשה מלא עבודה ולכן במשך 3 חודשים התייצבנו בבצלאל כל יום ב-9 בבוקר והלכנו ב-11 בלילה. זה היה מירוץ נגד הזמן ובהחלט לא היה מקום לטעויות, היו דברים שרצינו להוסיף או לצלם מחדש אבל לא היה זמן.
אין ספק שבחרנו בטכניקה מאוד מאתגרת אבל היא התאימה לנו לסרט והייתה שווה את העבודה.
green
דניאלה ועומד התאהבו בירושלים ולא מתכוונים לעזוב. 
"כל פעם שאנחנו צריכים רעיונות אנחנו הולכים לשוק, מציירים בסקצ'בוק וחוזרים עם מלא דמויות.
אנחנו אוהבים את ירושלים ובחרנו להמשיך לגור ולעבוד בה גם אחרי הלימודים. זו עיר מעניינת ומלאת קסם (לטוב ולרע), עיר מורכבת שמכילה בה אנשים עם דעות והשקפות שונות ומגוונות, בניינים היסטוריים לצד בניינים חדשים או מתפרקים, וקדושה וסמבוליות לצד חיי יום יום שגרתיים.
מה צריך יותר?!
יש לנו שכונה שקטה לגור בה, מרחק הליכה מהשוק ומרכז העיר, גן סאקר לרוץ בו, דליפה בתקרה והומלסית שכנה והכול בשכה"ד נמוך יותר מתל אביב!"