על המחזור החודשי באנימציה – עדה רימון ואופק שמר

המחזור החודשי של האישה. נושא שייתכן מאוד כי עצם העלאתו משום מה מעוררת אי נחת, ולעתים גם סביב התהליך עצמו יש איזו עננת אניגמטיות בכל הנוגע ל- "איך זה בדיוק עובד?"

אז איך זה בדיוק עובד?
אם כן, עדה רימון ואופק שמר, לקחו על עצמם את האתגר להציג בפניכם בצורה נהירה ועניינית את מהלך המחזור החודשי בסרטון אנימציה קצר.

הנושא המעניין והחשוב, שלרוב אינו מדובר דיו, עובר בסרטון בצורה פשוטה ונעימה שתאפשר לכל מי שמעוניין, הן נשים והן גברים, להבין באופן ברור יותר את מהלך המחזור.
רימון ושמר מצאו דרכים יצירתיות ויפות  להצגת התהליך עצמו כמו גם האזורים האינטימיים של מערכת הרבייה הנשית, ויצרו סרטון מוצלח הפונה אל הצופה בגובה העיניים, בנימה חברית וישירה.

עדה ואופק, זוג יוצרים שעובד יחד עוד מראשית לימודיהם בבצלאל, מתעסקים בעבודותיהם לרוב בנושאים חברתיים ופוליטיים, לדוגמה סרטם בוקה ומבוקה ומבולקה הסאטירי, שכבר התארח אצלנו בעבר.

השניים סיפרו למונפש איך נרקם הרעיון לסרטון ועל תהליך העיצוב והיצירה שלו:

לפני שנה, השתתפה עדה בקורס של "השיטה הטבעית". הסרטון, כך היא מספרת, מתבסס גם על דברים שמלמדים בקורס. "הקורס הזה נועד ללמד נשים לזהות באיזה שלב של המחזור הן נמצאות, מאפשר בעצם להפסיק לקחת גלולות ולדעת מתי אפשר ואי אפשר להיכנס להריון. הרגשתי שגיליתי את אמריקה, ולא הבנתי למה אף אחד לא סיפר על זה קודם. שם בעצם התחיל להתגלגל הרעיון לסרטון." אומרת עדה.

בנוסף ,דודתה של עדה, תמי רימון, הייתה בעיצומו של קורס "גינקולוגיה הוליסטית" ובמהלכו נתבקשה ליצור 'אמנות שימושית' שתסייע למשתתפות הקורס להעביר סדנאות ולהסביר באופן מתודי מגוון נושאים נשיים. היא הציעה לעדה ליצור סרטון אנימטיבי, ועדה, יחד עם שותפה ליצירה ובן זוגה אופק, קפצו על ההזדמנות.

"התחלנו מכתיבת הטקסט." מספרת עדה. "ניסיתי לפרק את השלבים השונים, שהרבה מהם קורים במקביל ולנסות להסביר אותם במהלך אחד. התבססתי על חומרים מתוך הקורס שעשיתי בשילוב עם עוד מקורות ויועצים."

15134056_1251629551576470_2122540730_o

עדה: "זה הדבר הוויזואלי הראשון שהיה – ניסיון להבין מה קורה מתי, מה במקביל ומה אחרי מה"

 

במקביל לכתיבת הטקסט התרחש תהליך העיצוב:

עדה: "ידענו משלב מסוים שנעבוד בטריטוריה המוכרת והאהובה עלינו- קאט-אאוט באפטר. יש לנו מדף שהכותרת שלו היא "ספרי גזירה". בלי לדעת מה יהיה מזה התחלתי לסרוק דפים מספר שאופק פעם מצא ברחוב של רקמות מרוקאיות. במבט לאחור אפשר להגיד שהוא מאוד השפיע על הנראות של הסרטון".

15133913_1251617188244373_1269838798_o

הרקמות מהספר וטקסטורות נוספות היו חומר הגלם הבסיסי לאנימציה בשילוב עם ציור ממוחשב

 

עדה: "הרקמה הסתדרה טוב גם עם משהו נשי, וגם חומרי, ופתרה את האתגר שהיה בייצוג כל מיני איברים פנימיים ואינטימיים."

אופק ועדה עשו שימוש בטכניקה זו שפיתחו עוד בעבודותיהם הקודמות, ולפי הסרטון הזה ניתן לראות כי הם מוסיפים לשכלל ולחקור אותה כל הזמן. זוהי למעשה שיטה שמשלבת גזרי ציורים וטקסטורות קיימים המרכיבים חלקי דמויות אנימטיביות, אותם הם מזיזים פריים אחרי פריים בתכנה ממוחשבת.

15146821_1251633601576065_754843336_o

דוגמה לחלקים המרכיבים את הדמות הנשית בסרטון בזויות שונות

 

עדה: "באופן אישי אחת מהסיבות שבגללן בחרתי ללמוד אנימציה, היא שהרגשתי שזה כלי מאוד יעיל לתקשורת עם אנשים, להפצת רעיונות וגם פתח בשבילי להתעניין ולהעמיק בכל מיני נושאים שונים ומשונים. הסרט הזה הוא ממש התגשמות כל הדברים האלה. מהתגובות בינתיים נראה שהוא שימח הרבה אנשים. אני מקווה שהוא יעזור לבנות להתעניין יותר בנושא ונסות להבין מה קורה להן ועד כמה זה פשוט, נורמלי ויום יומי. אני מקווה שגם בנים יעזו לצפות, ללמוד להכיר ולהבין."

אופק: "לדעתי גם בנים יראו את הסרטון הזה. אין שום סיבה שיהיה כזה טאבו סביב הנושא הזה – זה דווקא מאוד נחמד לדעת את הדברים האלה."

השניים החליטו להפיץ את הגרסה העברית של הסרטון ראשונה, בשאיפה לדבב אותו בהמשך גם לשפות נוספות- ערבית, אנגלית ועוד.